Bedriftshelsetjenesten skal bistå virksomheten i arbeidet med å skape sunne og trygge arbeidsforhold slik det framgår av forskriften.
Det er arbeidsgiveren som har ansvaret for HMS-arbeidet og arbeidsmiljøet i sin bedrift. Vi i bedriftshelsetjenesten (BHT) er rådgivere og skal bistå leder og ansatte i dette arbeidet.
Arbeidsgiver skal sørge for at BHT
- bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, deriblant etablering, vedlikehold og tilrettelegging av arbeidsplasser, lokaler, utstyr og arbeidsprosesser
- bistår ved utarbeidelse og endring av retningslinjer for bruk av kjemikalier, maskiner, og utstyr og øvrige arbeidsprosesser
- bistår med løpende kartlegging av arbeidsmiljøet, foretar undersøkelser av arbeidsplassene og arbeidsprosessene og vurderer risiko for helsefare
- fremmer forslag om forebyggende tiltak og samarbeider med virksomheten om tiltak som reduserer risikoen for helseskader
- bistår i arbeidet med å overvåke og følge opp arbeidstakernes helse med utgangspunkt i arbeidssituasjon, f.eks. gjennom regelmessige helseundersøkelser
- bistår ved individuell tilrettelegging av arbeidet, deltakelse dialogmøter og i utarbeidelse av oppfølgingsplaner
- bistår med informasjon og opplæring om relevant helse-, miljø- og sikkerhetsrisiko og aktuelle tiltak
- bistår ved henvendelser fra arbeidstaker, verneombud og arbeidsmiljøutvalg
Se forskrift om organisering, ledelse og medvirkning